Podział nieruchomości
Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Gminy Kostomłoty, parter, pok. 6, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty
Przyjmowanie wniosków – sekretariat, parter.
Forma składania wniosków – osobiście w sekretariacie tutejszego Urzędu, za pomocą przesyłki pocztowej, za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePuap.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Podziału nieruchomości dokonuje się:
• na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny,
• na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych, jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego,
• z urzędu, jeżeli jest on niezbędny do realizacji celów publicznych; nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste,
• z urzędu albo na wniosek odpowiednio starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, zarządu powiatu albo zarządu województwa.
Wnioskodawca może działać za pomocą pełnomocnika.
Godziny przyjmowania klientów: Godziny pracy Urzędu Gminy Kostomłoty (pon.: 7:30-17:00; wt.-czw.: 7:30 - 15:30; pt.; 7:30 - 14:00)
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek właściciela nieruchomości,
2. Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (aktualny odpis z księgi wieczystej, akt notarialny),
3. Wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi,
4. Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
5. Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział nieruchomości w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
6. Wstępny projekt podziału z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95 ustawy z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami,
7. Protokół z przyjęcia granic nieruchomości,
8. Wykaz zmian gruntowych,
9. Wykaz synchronizacyjny jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej,
10. Mapę z projektem podziału.
11. Pełnomocnictwo w przypadku jego udzielenia.
Opłat skarbowa:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej decyzja zatwierdzająca projekt podziału zwolniona jest z opłaty skarbowej. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa: 17 zł.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
I etap
Prawidłowo wypełniony wniosek o wydanie opinii, w formie postanowienia, w sprawie zatwierdzenia wstępnego projektu podziału nieruchomości, z podaniem celu podziału (z wyjątkiem podziałów dokonywanych niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy oraz zagospodarowania terenu), rozpoczyna bieg terminu wydania postanowienia. Termin na wydanie postanowienia wynosi do 30 dni. Dokumenty mogą zostać odebrane osobiście lub przesłane pocztą, w zależności od preferencji wnioskodawcy.
II etap
Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości można złożyć po uzyskaniu pozytywnej opinii o zgodności proponowanego podziału z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku – z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub przepisami odrębnymi. Decyzja zostanie wydana w terminie do 30 dni. Dokumenty mogą zostać odebrane osobiście lub przesłane pocztą, w zależności od preferencji wnioskodawcy.
Informacja o aktualnym etapie załatwiania sprawy - tel. 71 396 72 62.
Podstawa prawna:
Ustawa z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami,
Rozporządzenie Rady Ministrów z 7 grudnia 2004r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu za pośrednictwem Wójta Gminy Kostomłoty, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.