Zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego – ślub cywilny
Wymagane dokumenty:
· W celu zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo są obowiązane:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
- złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
- załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego
W przypadku konieczności wystąpienia kierownika USC do innego USC z wnioskiem o udostępnienie aktów stanu cywilnego w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego (tzw.RSC), niezbędnych do sporządzenia zapewnień, czynności związane z przyjęciem zapewnień nastąpią niezwłocznie po wykonaniu zlecenia przez urząd posiadający księgę z aktem stanu cywilnego. Urząd Stanu Cywilnego posiadający księgę, dokonuje wprowadzenia aktu stanu cywilnego do RSC w terminie przewidzianym w ustawie, do 10 dni.
Obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo w Polsce jest obowiązany złożyć dokumenty i oświadczenia wymienione powyżej oraz dodatkowo:
- złożyć odpis aktu urodzenia
- jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – złożyć odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa, jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa złożyć dokument urzędowy wystawiony przez władze państwa, którego cudzoziemiec jest obywatelem, wskazujący jego dane osobowe i dane osobowe narzeczonej/narzeczonego oraz stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może on zawrzeć małżeństwo ze wskazaną w zaświadczeniu osobą lub - jeżeli otrzymanie dokumentu napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody – złożyć prawomocne postanowienie polskiego sądu zwalniającego go od obowiązku przedłożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokumentu stwierdzającego możność zawarcia, zgodnie z prawem państwa pochodzenia, małżeństwa z oznaczoną osobą.
W przedmiotowej sprawie właściwy jest sąd rejonowy według miejsca zamieszkania cudzoziemca w Polsce.
Dokumenty i oświadczenia niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni składają osobiście. Jeżeli nie ma takiej możliwości, by zgłosili się do USC jednocześnie, mogą dopełnić formalności w różnych terminach.
Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim oświadczenia składane w procedurze związanej z zawarciem małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego składa w obecności tłumacza. Wybór tłumacza oraz pokrycie kosztów jego wizyty w USC należą do nupturientów.
· Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
-tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
-konsula.
Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również:
- dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula;
-dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kogo wniosek dotyczy:
· Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo
Termin i sposób załatwienia sprawy:
· Małżeństwo może być zawarte po upływie miesiąca od dnia złożenia przez oboje narzeczonych zapewnień o nieistnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Data i godzina zawarcia małżeństwa ustalana jest z kierownikiem urzędu stanu cywilnego, przed którym składane będą oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński.
· Zapewnienie jest ważne 6 miesięcy – jeśli w tym czasie nie zostanie udzielony ślub – należy ponownie złożyć zapewnienie,
Miejsce złożenia dokumentów:
· osobiście u Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Kostomłoty w Urzędzie Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, pokój nr 11.
Gdzie rozpatrywany będzie wniosek :
Urząd Stanu Cywilnego : Katarzyna Stadnik
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
5. Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne.
6. Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.
7. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej również „RODO”).
Tryb odwoławczy:
Jeżeli kierownik USC odmawia przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika USC może wystąpić z wnioskiem do Sądu Rejonowego właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania czynności. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika USC.
Opłaty skarbowe:
1. Za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
2. Za wydanie zezwolenia na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego - 39 zł.
3. Za przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem USC – 1 000,00 zł
2. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kostomłoty (np. na poczcie, przelewem bankowym) nr konta 92 9584 1106 2011 1100 0505 0003 lub w kasie Urzędu.
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania.
Karta ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa.