Wniosek odpis z Rejestru Stanu Cywilnego
Wymagane dokumenty:
• Wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i odpisów skróconych wielojęzycznych aktów stanu cywilnego dla:
1. Osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych (np. matka, ojciec, babcia, dziadek), zstępnych (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego i opiekuna:
a) wniosek o odpis z Rejestru Stanu Cywilnego
b) prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej, w przypadku gdy z wnioskiem występuje opiekun prawny,
c) dokument tożsamości strony – do wglądu :
- dowód osobisty lub paszport
Innych osób, które wykażą interes prawny:
a) wniosek o odpis z Rejestru Stanu Cywilnego
b) dokument tożsamości:
- dowód osobisty lub paszport – do wglądu
c) dokument wykazujący interes prawny.
Pełnomocników:
a) wniosek o odpis z Rejestru Stanu Cywilnego
b) dokument tożsamości pełnomocnika – do wglądu
- dowód osobisty lub paszport
c) pisemne lub w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwo (druk pełnomocnictwa stanowi załącznik do niniejszej procedury).
Istnieje możliwość działania przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie; natomiast, jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienia dokonuje się przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Organizacji społecznej, jeżeli jest to zgodne celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
a) wniosek o odpis z Rejestru Stanu Cywilnego
b) statut organizacji społecznej,
c) dokument wykazujący interes społeczny organizacji.
Kogo wniosek dotyczy:
• Wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i odpisów skróconych wielojęzycznych aktów stanu cywilnego dla: osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych (np. matka, ojciec, babcia, dziadek), zstępnych (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego i opiekuna):
Termin i sposób załatwienia sprawy:
• Jeżeli akt stanu cywilnego znajduje się w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego wydanie odpisu następuje niezwłocznie.
• Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Kostomłotach) wydanie odpisu następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
• Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wnioski w sprawie wydania odpisów aktów stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego przyjmowane są:
• osobiście lub przez pełnomocnika u Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Kostomłoty w Urzędzie Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, pokój nr 12
• za pośrednictwem poczty: adres do korespondencji - ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty
• za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP
Odpis aktu stanu cywilnego dotyczący wskazanej osoby może zostać wydany, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym.
UWAGA! Posiadanie jedynie profilu zaufanego na platformie ePUAP nie jest wystarczające do otwarcia przesłanego dokumentu.
Żądany odpis może zostać przesłany elektronicznie za pomocą platformy ePUAP, jednak warunkiem odbioru takiego dokumentu jest posiadanie oprogramowania odczytującego dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Odpis aktu stanu cywilnego wydany w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu uzyskany za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP może być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej.
Gdzie rozpatrywany będzie wniosek :
Urząd Stanu Cywilnego : Katarzyna Stadnik
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 roku w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
5. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
6. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
8. Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r.
9. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej również „RODO”).
Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Opłaty skarbowe:
1. Opłata skarbowa od wydania:
a) odpisu skróconego i odpisu skróconego wielojęzycznego - 22,00 zł,
b) odpisu zupełnego - 33,00 zł,
2. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kostomłoty (np. na poczcie, przelewem bankowym) nr konta 92 9584 1106 2011 1100 0505 0003 lub w kasie Urzędu.
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
4. Ustawa o opłacie skarbowej normuje przypadki, gdy wydanie odpisu aktu stanu cywilnego nie wymaga uiszczenia opłaty skarbowej. Wymienione one zostały w art. 2 i w art. 7 tej ustawy.
Są to m.in. odpisy aktów stanu cywilnego wydane do świadczeń socjalnych, ubezpieczenia zdrowotnego, społecznego, rent, zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę, nauki i szkolnictwa
Karta ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa.