Wniosek rejestracja urodzenia
Wymagane dokumenty:
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia dziecka jest karta urodzenia dziecka. Karta urodzenia dziecka przekazywana jest do urzędu stanu cywilnego bezpośrednio przez szpital/oddział noworodków, w terminie 3 dni od dnia urodzenia dziecka.
W przypadku gdy rodzice dziecka są małżeństwem :
· Dowód osobisty lub paszport osoby zgłaszającej urodzenie dziecka
· Cudzoziemcy, którzy zawarli związek małżeński poza granicami Polski, przy rejestracji dziecka przedstawiają oryginalny odpis aktu małżeństwa wraz z jego tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
· Bez względu na stan cywilny rodziców będących cudzoziemcami, aby akt urodzenia dziecka zawierał wszystkie wymagane dane, niezbędne jest okazanie aktów urodzenia rodziców wraz z tłumaczeniem. Niekompletny akt może być uzupełniony w przyszłości, jednak wiąże się to z opłatą skarbową w wysokości 39 zł.
W przypadku gdy matka dziecka jest panną :
· Jeżeli dziecko jest rejestrowane wyłącznie przez matkę dziecka – dowód osobisty lub paszport matki dziecka
· Jeżeli dziecko jest rejestrowane przez ojca, który uznał ojcostwo dziecka przed jego narodzeniem – dowód osobisty lub paszport ojca dziecka
· Jeżeli jednocześnie przy rejestracji dziecka zostanie złożone oświadczenie o uznaniu ojcostwa – dowody osobiste lub paszporty obojga rodziców dziecka
· W pozostałych przypadkach - dowód osobisty lub paszport przedstawiciela ustawowego lub opiekuna matki, a gdy działa ona przez pełnomocnika – dokument tożsamości pełnomocnika**
**Jeżeli zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imię (imiona) dziecka, jakie mają być wpisane do aktu urodzenia.
W przypadku gdy matka dziecka jest po rozwodzie :
· Jeżeli dziecko jest rejestrowane wyłącznie przez matkę dziecka – dokument tożsamości matki dziecka oraz opcjonalnie odpis aktu małżeństwa z adnotacją
o rozwodzie*
*Zgodnie z nową ustawą o Prawie o aktach stanu cywilnego nie ma obowiązku przedstawiania odpisów aktów, gdyż USC pozyskuje je we własnym zakresie. Powyższe może jednak uniemożliwić dokonanie rejestracji dziecka w dniu zgłoszenia urodzenia, a tym samym spowoduje konieczność ponownego przybycia do USC.
· Jeżeli dziecko jest rejestrowane przez ojca, który uznał ojcostwo dziecka przed jego narodzeniem – dokument tożsamości ojca dziecka
· Jeżeli jednocześnie przy rejestracji dziecka zostanie złożone oświadczenie o uznaniu ojcostwa*** – dokumenty tożsamości obojga rodziców dziecka
*** Jeżeli dziecko urodziło się w trwającym małżeństwie, albo przed upływem 300 dni od jego ustania, unieważnienia albo sądowej separacji - domniemywa się, że dziecko pochodzi od męża matki.
Kogo wniosek dotyczy:
· Matki lub ojca dziecka, którzy mają pełną zdolność do czynności prawnych
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Termin załatwienia :
1. Zgłoszenia urodzenia dziecka żywego należy dokonać w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia
2.Zgłoszenia urodzenia dziecka martwego należy dokonać w ciągu 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia
Zgłoszenia urodzenia dziecka może dokonać:
- matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych
- matka dziecka, która ukończyła 16 lat, jeżeli posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych
- ojciec dziecka – jeżeli uznał ojcostwo dziecka po jego poczęciu, a przed narodzeniem dziecka
- ojciec dziecka – jeżeli zgłosi się w USC do rejestracji dziecka wraz z matką dziecka i jednocześnie złoży przed Kierownikiem USC oświadczenie o uznaniu ojcostwa
-przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki
Zgłoszenia urodzenia dziecka matka może dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia i wskazywać kto kogo do jakiej czynności upoważnia.
Miejsce złożenia dokumentów:
Zgłoszenia urodzenia dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka.
· osobiście lub przez pełnomocnika u Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Kostomłoty w Urzędzie Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, pokój nr 11, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP
Gdzie rozpatrywany będzie wniosek :
Urząd Stanu Cywilnego : Katarzyna Stadnik
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
5. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
6. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
7. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
8. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
9. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL.
10. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej również „RODO”).
Tryb odwoławczy:
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Opłaty skarbowe:
1. Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz pierwszy odpis skrócony aktu urodzenia dziecka wydawany po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
2. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kostomłoty (np. na poczcie, przelewem bankowym) nr konta : 92 9584 1106 2011 1100 0505 0003 lub w kasie Urzędu.
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Karta ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa.