Wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym
Wymagane dokumenty:
· Wniosek (druk wniosku stanowi załącznik do niniejszej procedury),
· Dokument tożsamości – do wglądu, dowód osobisty lub paszport
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o stanie cywilnym jest sporządzony w Rejestrze Stanu Cywilnego akt stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa).
Kogo wniosek dotyczy:
· Osoby, której zaświadczenie dotyczy
Termin i sposób załatwienia sprawy:
· Jeżeli akt stanu cywilnego niezbędny do wydania zaświadczenia znajduje się w rejestrze stanu cywilnego jego wydanie następuje niezwłocznie.
· Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym złożony został do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Kostomłoty) wydanie zaświadczenia następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
· Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym złożony został do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
· Do 1 miesiąca (w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego).
· Sprawy szczególnie skomplikowane do dwóch miesięcy.
Forma załatwienia:
· Zaświadczenie o stanie cywilnym.
· Decyzja o odmowie wydania zaświadczenia.
Zaświadczenie o stanie cywilnym może zostać wydane, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
UWAGA! Posiadanie jedynie profilu zaufanego na platformie ePUAP nie jest wystarczające do otwarcia przesłanego dokumentu.
Żądane zaświadczenie może zostać przesłane elektronicznie za pomocą platformy ePUAP, jednak warunkiem odbioru takiego dokumentu jest posiadanie oprogramowania odczytującego dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Zaświadczenie wydane w formie dokumentu elektronicznego może być wykorzystane wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
Zaświadczenie jest ważne przez 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wnioski w sprawie zaświadczenia o stanie cywilnym, przyjmowane są:
· osobiście u Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Kostomłoty w Urzędzie Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, pokój nr 11,
· za pośrednictwem poczty: adres do korespondencji - ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty,
· za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP.
Gdzie rozpatrywany będzie wniosek :
Urząd Stanu Cywilnego : Katarzyna Stadnik
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 roku w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
5. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
6. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej również „RODO”).
Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Opłaty skarbowe:
1. Opłata skarbowa od wydania:
- zaświadczenia o stanie cywilnym - 38,00 zł.
2. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kostomłoty (np. na poczcie, przelewem bankowym) nr konta 92 9584 1106 2011 1100 0505 0003 lub w kasie Urzędu.
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania.
3. Przypadki, gdy wydanie zaświadczenia nie wymaga uiszczenia opłaty skarbowej wymienione zostały w art. 2 i w art. 7 ustawy o opłacie skarbowej. A to m.in. gdy zaświadczenie jest wydane w celu uzyskania świadczeń rodzinnych, socjalnych, do celów szkolnych.
Karta ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa.