Rejestracja zgonu
Wymagane dokumenty:
· Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza.
· Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku cudzoziemca) – jeżeli jest w posiadaniu osoby zgłaszającej zgon.
· Książeczka wojskowa osoby zmarłej – jeżeli jest w posiadaniu osoby zgłaszającej zgon.
· Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon:
- dowód osobisty lub paszport
· Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika :
a) wniosek (druk wniosku stanowi załącznik do niniejszej procedury),
b) dokument tożsamości pełnomocnika – do wglądu, dowód osobisty lub paszport
c) pisemne lub w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwo
Istnieje możliwość działania przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie; natomiast, jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienia dokonuje się przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Kogo wniosek dotyczy:
· Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
- małżonek lub dzieci zmarłego,
- najbliżsi krewni lub powinowaci,
- pełnomocnik rodziny.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
· Termin załatwienia :
1. Sporządzenie aktu zgonu – w dniu zgłoszenia zgonu.
2. Odmowa sporządzenia aktu zgonu - do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego w miejscowości, w której nastąpił zgon, karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia.
Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenie zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Po dokonaniu rejestracji zdarzenia osobie zgłaszającej to zdarzenie wydawany jest jeden odpis skrócony aktu stanu cywilnego.
Forma załatwienia :
1. Sporządzenie aktu zgonu
2. Odmowa sporządzenia aktu zgonu.
Miejsce złożenia dokumentów:
· osobiście lub przez pełnomocnika u Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Kostomłoty w Urzędzie Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, pokój nr 11
Gdzie rozpatrywany będzie wniosek :
Urząd Stanu Cywilnego : Katarzyna Stadnik
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
3. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992 r. w sprawie doręczania wojskowych dokumentów osobistych i trybu postępowania z tymi dokumentami.
4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
8. Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
9. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
10.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej również „RODO”).
Tryb odwoławczy:
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Opłaty skarbowe:
1. Rejestracja zgonu nie podlega opłacie skarbowej.
2. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kostomłoty (np. na poczcie, przelewem bankowym) nr konta : 92 9584 1106 2011 1100 0505 0003 lub w kasie Urzędu.
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Karta ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa.