Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Wymagane dokumenty:
· Wniosek (druk wniosku stanowi załącznik do niniejszej procedury),
· Dokument tożsamości – do wglądu, dowód osobisty lub paszport
· Pełnomocnictwo strony pisemne lub w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli w imieniu zainteresowanych występuje pełnomocnik (druk pełnomocnictwa stanowi załącznik do niniejszej procedury).
· Wnioskując o uzupełnienie aktu stanu cywilnego na podstawie materiałów archiwalnych, do wniosku należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelnioną reprodukcję tych materiałów
· W przypadku złożenia wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, należy do wniosku załączyć dokumenty, o których mowa poniżej.
Kogo wniosek dotyczy:
· Uzupełnienia aktu stanu cywilnego dokonuje się :
- z urzędu,
- na wniosek osoby, której ten akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego,
- na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora
Termin i sposób załatwienia sprawy:
· niezwłocznie
· jeżeli jednak załatwienie sprawy wymaga postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia podania.
Po uzupełnieniu aktu stanu cywilnego wnioskodawca otrzymuje odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Właściwym do uzupełnienia aktu stanu cywilnego jest kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt.
Uzupełnieniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, podlega akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych, na podstawie innych aktów stanu cywilnego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego prowadzonych dla tego aktu i innych dokumentów mających wpływ na stan cywilny.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wnioski w sprawie uzupełnienia aktu stanu cywilnego, przyjmowane są:
· osobiście u Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Kostomłoty w Urzędzie Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, pokój nr 11,
· za pośrednictwem poczty: adres do korespondencji - ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty,
· za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP.
Gdzie rozpatrywany będzie wniosek :
Urząd Stanu Cywilnego: Katarzyna Stadnik
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 roku w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
5. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
6. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
7. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
9. Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.
10. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej również „RODO”).
Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji o odmowy uzupełnienia aktu stanu cywilnego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Opłaty skarbowe:
1.Opłata skarbowa za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany w wyniku uzupełnienia dokonanego na wniosek - 39,00 zł.
2. Opłata skarbowa od złożenia pełnomocnictwa - 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo, gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kostomłoty (np. na poczcie, przelewem bankowym) nr konta 92 9584 1106 2011 1100 0505 0003 lub w kasie Urzędu.
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Karta ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa.